داستان جالب این خودرو آن جایی آغاز میشود که وقتی کسی قصد خرید پژو پارس ELX را دارد، ابتدا به دنبال نسخه موتور زانتیایی میگردد که دیگر تولید نمیشود و به انبار خاطرات خودروسازی رفته است. نسخه دوم پژو پارس که با عنوان پژو پارس ELX وارد بازار شده بود ، موتور زانتیا و چند آپشن مختصر داشت . یکی از این آگهیها یک زانتیا بیرنگ با 125 هزار کیلوکتر کارکرد است که 65 میلیون تومان در این سایت به فروش میرسد. این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و طی ۱۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو را در حقیقت باید حاصل یک همکاری نیمه تمام بین شرکتهای ایران خودرو و پژوی فرانسه بدانیم. کیسه هوای سرنشینان جلو، دکمه های کنترلی بر روی فرمان و سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب از جمله این امکانات است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۹.۲ لیتر گزارش شده است که آن را زمره خودروهای با مصرف سوخت بالا قرار موتور زانتیا میدهد. در ابتدا قرار بود این خودرو به عربستان هم صادر شود و از آنجا که نام این خودرو در زبان عربی برشیا تلفظ میشد، مسئولان ایران خودرو نام سفیر را جایگزین پرشیا کردند.

ولیکن مجوز صادرات این خودرو به عربستان صادر نشد و این خودرو با تغییر مجدد، پژو پارس نام گرفت. حاصل این طراحی که با الهام از پژو ۴۰۶ صورت گرفته بود، پژو پرشیا نام گرفت. پس از موفقیت پژو ۴۰۵ در ایران، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت امتیاز تولید محصول جدید این شرکت، پژو ۴۰۶ را نیز خریداری کند اما مذاکرات دو شرکت برای واگذاری خط تولید ۴۰۶ به ایران ثمری نداشت. طلق چراغ های اصلی زانتیا نیز در بازار موجود است که اگر چراغ خودرو به دلیل تصادف دچار شکستگی شد، با پرداخت تقریباً ۱۳۰ هزار تومان، می توانید طلق را به تنهایی عوض کنید. پژو پارس ها در پنج مدل تولید می شده اند که عبارت بودند از پارس ۱۶ سوپاپ که موتور TU5 روی ان نصب بود ، پارس دوگانه که ای سی یو S2000 CNG و برخی ای سی یو های بایفیول امروز را بر روی خود داشتند ، پارس اگزک یا موتور زانتیا ، پارس ELX که با دو موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ که پارس XUM نیز گفته می شوند . این محصول به صورت تعمیر اول و تعمیر دوم و تعمیر سوم و استاندارد تولید می شود.

این خودروی لوکس آن روزها، آنچنان مورد استقبال واقع شد که مدیران ایران خودرو خیلی زود مقدمات صادرات آن را نیز فراهم کردند. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز بر عهده همان گیربکس پژو ۴۰۵، موسوم به BE1 است که یک گیربکس ۵ سرعته دستی است. موتور به کار رفته در این خودرو، TU5 و ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور قادر است ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند. افزایش ۸ واحدی قدرت موتور به دلیل گشتاور پایینتر فرصتی برای عرض اندام نداشته و LX نسبت به پارس سال در سواری دچار نوعی کرختی است. اگر میانسال هستید و خودرو را برای استفاده خانوادگی میخواهید و یا در هر سن و سالی که هستید آرامش اصل اول رانندگی شماست، در صورتیکه بودجه کافی در اختیار دارید، پژو پارس LX بهترین انتخاب برای شماست. روزگاری که هنوز تنوع ماشینهای خارجی در ایران زیاد نشده بود، زانتیا سقف آرزوی بسیاری از لوکسسواران بهشمار میآمد و چندین بار به عنوان خودرو برتر سال شناخته شد. تمام خودروهای پژو پارس تولید شده از سال ۹۳ به بعد با این داشبورد عرضه شدهاند. در حال حاضر، پژو پارس در چهار مدل در بازار معاملات خودرو حضور دارد که در این مطلب قصد داریم با بررسی تیپهای مختلف و انواع پژو پارس، راهنمای خرید پژو پارس را به متقاضیان این خودرو ارائه کنیم.

امکانات این خودرو در حد یک مدل پایه است و تنها به چند مورد خلاصه میشود. این عدم موفقیت، مسئولان ایران خودرو را بر آن داشت تا برای طراحی خودروی جدید به نبوغ مهندسان وطنی اکتفا کنند. علاوه بر این یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو سروصدای بیش از حد موتور، خصوصا در سرعتهای بالا است که میتواند در سفرهای طولانی آزار دهنده باشد. پژو پارس معمولی که با نام پژو پارس سال هم شناخته میشود، مدل پایه و ارزانترین تیپ از این خودروست. زانتیا در سال ۱۹۹۷ در تست تصادف مؤسسه یورو انسیایپی زانتیای فاز یک (قبل از فیس لیفت) توانست یک و نیم ستاره از ۵ ستاره ایمنی سرنشینان در تصادفات را کسب نماید و در کلاس خود از نظر ایمنی هم رده بامو سری ۳ (ای۳۶) با یک و نیم ستاره و پائینتر از مرسدس-بنز کلاس-سی (دبلیو۲۰۲) با دو ستاره ایمنی قرار گرفت. همچنین با کهنه شدن و عمد تولید این دو خودرو در ایران، عده زیادی از ماشین بازها بین خرید زانتیا و یا ریسک کردن و خریدن نیسان ماکسیمای گران قیمت دودل هستند. پیش بینی می شد در این تست با توجه به سابقه خوب پیشرانه زانتیا در ارائه گشتاور مناسب در دورهای پایین و بالا و همچنین ضریب دنده متناسب دنده 4 ، برتری با زانتیا باشد چون در طرف مقابل دوو از دنده 4 سبک تری برخوردار است .