تاج: بخش فوقانی پیستون که یک عدد از قسمتهای متغیر آن هست و کلیدی ترکیب هوا و گاز بازخورد دارد. رینگ روغنی شامل دو نوار رشته رشته بر روی سطح مماس است. همانگونه كه ملاحظه مي شود با وجود کناره شيبداري در نصیب بالايي رينگ ، هنگامي كه پيستون و رينگ به سمت بالا حركت مي كنند ، رينگ بر روي لايه روغن روي جداره سيلندر لغزيده و ازجارو كردن روغن به سمت محفظة احتراق جلوگيري مي شود ، درحاليكه هنگام حركت رينگ و پيستون به سمت پايين ، بوسیله حاشیه تيز رينگ ، روغن ها از روي ديوارة سيلندر جارو شده و از طريق جا رينگي و سوراخ ها و شيارهاي جاررينگي به باطن پيستون و نهايتاً به باطن كارتل هدايت مي شود . چنانچه شیار رینگها بیش از حد گشاد شود در دوران بالا و زیر رفتن پیستونها رینگها نیز در جای خویش بالا و ذیل رفته و روغن را به سمت بالای پیستون انتقال می دهد و روغن سوزی را حادث بوش پیستون تیوفایو میشود. 8- سوراخ شدن پیستون : در اثر مصرف فراوان سوخت یا روغن سوزی بر روی پیستون ها ، كربن میبندد كه در اثر حرارت سرخ شده و سبب ساز رخنه شدن كف پیستون می‌شود . 7- چسبیدن پیستون به سیلندر : اگر درصورتی که در صورتیکه در‌صورتی‌که در صورتی‌که در سیستم خنك كننده اشكالی به‌وجود آید و گرمای موتور به عللی بیش از حد ، بالا برود ( مانند بریدن تسمه پروانه ، نبود روغن در كارتل بر اثر سوراخ شدن ، یا نبود آب در سیستم ) باعث چسبیدن پیستون به سیلندر می‌شود . پیستون دیزل ژنراتور قطعه ای استوانه ای شکل در موتور است، و بر اثر نیروهای حاصله از فرایند احتراق در درون محیط سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می­دهد. قطعاً وجود روغن در محفظه احتراق خوش آیند نیست، زیرا وجود روغن می تواند سبب ساز احتراق ضعیف ، آلایندگی زیاد ، تجمع کربن اضافی روی سوپاپ ها و دود پیستونی و آبی شود. در واقع میزان زیادی از گازهای احتراق به محل اتصال میل لنگ می مراحل و روغن زیادی نیز به محیط احتراق راه پیدا می کند. اولی نشانه فرسودگی حلقه پیستون، عبور گازهای حاصل از احتراق از فضای در بین حلقه و دیواره سیلندر می باشد. در نهایت، خرابی حلقه پیستون به حدی می رسد که عبور گازهای احتراق از آن مستمر می شود. نكته: گشادی محل رینگها را اهمیت فیلری كه از كنار حلقه عبور داده میگردد میتوان piston 020 اندازه گرفت . به محض گرم شدن موتور، پیستون ها و رینگ ها منبسط می شوند، دیواره ها را عایق بندی می کنند، و میزان روغنی که از حلقه ها عبور می کند را کاهش می دهد. دربین پیستون و دیواره سیلندر آب بندی محکمی وجود دارد. در برخی از مواقع هم شمع یا این که سوپاپ شكسته و فی مابین سر پیستون و اتاق احتراق می افتد و سبب سوراخ شدن آن می شود .

ایندکسر